Digitaliseringen er til for at gøre ting nemmere. Den gør vores liv nemmere, vores hverdag nemmere, vores arbejdsliv nemmere. Digitalisering berører kort sagt alle områder af vores liv og tilværelse. Og selvom det er rart for den individuelle forbruger, at man nu kan bestille mad til sin dør direkte fra sin telefon uden at rejse sig fra sofaen, og at man kan se alle sine yndlingsfilm på én gang uden at have 117 fysiske DVD’er liggende, så skal man ikke undervurdere, at digitaliseringen har skabt de største muligheder og fordele for virksomhederne.
Arbejdsprocesserne bliver digitaliserede
Alle virksomheder har den fællesnævner, at de har en lang række ikke-værdiskabende forpligtigelser og processer, der skal være i orden. Og det er lige præcis her, at digitaliseringen og dens mange fordele og muligheder, har vist sig at være fuldstændigt uvurderlig for alle de virksomheder, der imødekommer og omfavner denne digitale udvikling.
Hvis vi kigger på regnskabsfunktionen i enhver virksomhed, så er der nogle helt fundamentale ting, der bare skal være styr på, selvom det både er tidskrævende og frustrerende for virksomhederne. Her kan digitaliseringens indtræden i virksomheder hverdag tydeligt ses. Tidskrævende og omfattende opgaver er blevet nemmere end nogensinde. Der er kommet regnskabssystemer, som hjælper med nemt og præcist at oprette og opretholde regnskaberne efter de pågældende retningslinjer. Der er kommet værktøjer til fakturascanning, som ikke blot kan hjælpe med af aflaste virksomhederne for de mange fysiske dokumenter, men så hjælper værktøjer som disse også på at effektivisere daglige arbejdsprocesser.
Fremtiden er digital
De danske virksomheder er efterhånden kommet rigtig godt med på den digitale bølge. De tilegner sig de nye teknologier og imødekommer udviklingen. Dem der ikke gør det, er formentlig dem, der får svært ved at overleve og fremtidssikre deres eksistens. Fordi alt tyder på, at fremtiden for både private danskere såvel som virksomhederne, vil være digital. Digitaliseringen er en udvikling, der er kommet for at blive.