Vi har førhen skrevet meget om det, man kan kalde for håndgribelig og nemt relaterbar digitalisering, altså skoler, uddannelser, virksomheder, det offentlige og meget mere. Altså de sektorer og industrier, hvor man meget tydeligt kan se og relatere til digitaliseringen og dens mange fordele og muligheder. Men en sektor, der måske ikke bliver tænkt så meget over i forbindelse med digitalisering, er sundhedssektoren.
Sundhedssektoren er digital
Når man snakker om digitalisering inden for en sektor som sundhedssektoren, så er det naturligvis ikke selve ydelserne, der er blevet digitaliserede. Hvis du skal til lægen, kan du ikke gøre det over nettet. Hvis du skal have akupunktur i Århus, kan du ikke gøre det gennem en app. Det kræver naturligvis, at man møder op fysisk og kan blive tilset af en praktiserende læge og/eller behandler.
Digitalisering i sundhedssektoren handler derimod om den digitale infrastruktur, der gennem de senere år er blevet rullet ud over de danske lægehuse, klinikker osv. I dag foregår langt det meste af arbejdet op til et lægebesøg over nettet. Du booker formentlig din tid online, og udfylder informationer omkring din pågældende tilstand, som sparer lægen og administrationen for en fysisk eller telefonisk samtale. Lægerne har din digitale journal, hvor de kan se dine tidligere skavanker og lignende.
Udviklingen fortsætter
Som det er med digitalisering inden for alle andre brancher, industrier og sektorer, så tyder alt på, at denne digitale udvikling kun vil fortsætte i fremtiden. Vi er kommet langt med vores overordnede digitale infrastruktur – både i Danmark og i udlandet – men vi kan komme endnu længere. I takt med den teknologiske udvikling vil nye teknologier kommer til, og blot effektivisere og automatisere vores liv, hverdag og arbejdsprocesser mere og mere i de kommende år.