Gennem de sidste årtier, har vi alle sammen mærket en hel del til digitaliseringen og dens uanede muligheder. Hvad der startede stille og roligt med nye teknologier og simple optimeringer og effektiviseringer af arbejdsprocesser, er nu blevet til et af de største emner inden for politik, virksomhedsledelse og uddannelse. Digitalisering er alle steder efterhånden, og det er en udvikling, der blot forsætter. Men hvordan har digitaliseringen helt konkret påvirket de danske skoler?
Software og hardware
Når vi snakker om digitaliseringen, så kan den reelt set deles op i to kategorier: software og hardware. Det er klart, at digitaliseringen på de danske skoler startede, eller tog fart, da der blev indkøbt Pc’er til alle landets skoler, altså hardware. Men hardwaren stopper ikke her. Når man har en række Pc’er til en institution, skal man også kunne opbevare dem. Derfor blev der, som følge af indkøbet af Pc’er, købt en række PC skabe, som skulle kunne opbevare og oplade enhederne sikkert.
På meget kort tid gik den traditionelle undervisning fra papir og blyant til PC og Word-dokumenter. Men det er ikke kun Pc’er, der er indbegrebet af digitaliseringen på de danske skoler. Det er faktisk nærmest alt andet omkring Pc’erne.
Før Pc’erne kan fungere på en skole, skal skolen have den rette IT-infrastruktur og de rette systemer. Her kommer løsninger som Microsofts Office 365 og Skyen ind i billedet. Alt dette skal mobiliseres og rulles ud på alle skoler som en naturlig del af Pc’ernes indtræden.
Udviklingen forsætter
Vi er kommet rigtig langt i den teknologiske udvikling. Der er blevet implementeret nogle af de nyeste teknologier rundt omkring på de danske skoler, og det er et kæmpe skridt sammenlignet med andre lande. Men for at holde vores internationale konkurrencedygtighed, er det vigtigt, at denne udvikling fortsætter. Og alt tyder på, at den kommer til det. Der er ingen indikationer på, at de store tech-virksomheder kommer til at holde igen med innovation og udvikling af nye teknologier. Og så længe, at der bliver videreudviklet på teknologierne, er der ingen tvivl om, at vi som land har en forpligtigelse til at tilegne os dem og anvende dem i vores uddannelsessystem.