Horesta har fremlagt en rapport omkring hotelbranchen i Danmark i 2019.
1054 Hoteller var der adgang til i Danmark i 2019. det vil sige, at hvis hele Danmarks befolkning (5,8 millioner mennesker), så kunne 1054 hoteller have 5502 danskere boende hver især. Der blev bestilt 17.068.000 hotelovernatninger i løbet af 2019, hvilket vil svare til at hver dansker, vil skulle sove på et hotelværelse i lige under 3 dage (2,94 dage!) i gennemsnit i løbet af 2019. ikke så overraskende, er det de lande omkring Danmark, som er dem der hyppigst bestiller hotelovernatninger. Sverige indtager en førsteplads, med næsten 920.000 besøgende kunder, herefter følger Norge med knap 870.000 besøgende kunder og Tyskland på tredjepladsen med 766.426 gæster. Der er næsten lige så mange personer fra udlandet (43 %) og danskere (57%) som benytter de danske hoteller.
Når det kommer til omsætningens fordeling, er det ikke overraskende København, som indtager førstepladsen i Danmark med 8,8 milliarder kr. som er mere end 10 gange, så meget som region Sjælland, som ”kun” omsætter for 833 millioner kr. Det er også mere end 2,5 gange som andenpladsen (Syddanmark) som omsatte for knap 3,2 milliarder kr. Tilsammen har hotelbranchen i Danmark 19.108 beskæftige.
Der er ingen tvivl om, at hotelbranchen og turismen generel i Danmark er et stort markedet. Der er mange hoteller og mange penge på spil, så hvert hotel må differentiere sig på forskellige måder, placering, pris, hotelstjerner, hotelservice, aktiver mm. Der er hård konkurrence om kunderne, specielt i København. Kundetilfredshed kan måles på mange måder og metoder. Placering er svært, at gøre noget ved, så hoteller må konkurrere på nogle af de andre parameter om, det så skal være dygtige Bellboys, som kan tage godt imod kunderne, eller om man skal tilbyde konferencer eller anden form for aktiviteter på hotellet. Stort set alle hoteller, ligger et stykke chokolade på hovedpuden, det er en lille ekstra ting, som glædeligt overrasker kunden. Så den service et hotel kan tilbyde udover sovepladser kan være helt afgørende, for om man får en lille fordel overfor kunden, end de andre hoteller.